It is not allowed to copy the photos without permission. Det är inte tillåtet att kopiera bilder utan tillåtelse.

For the readers outside Sweden, it follows a text in english after the swedish one.
Visar inlägg med etikett Foto. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Foto. Visa alla inlägg

lördag 5 januari 2013

Winter and stress

Det är slutet på den mest stressiga veckan administrativt sett. Det är inte mycket som jag hinner med inredningsmässigt nu så ni får ta del av lite vinter bilder. Det är januari, ingen snö och knappt några minus grader. Vad är detta? Jag vill ha en riktig vinter... Som här nedan. När dessa togs var det -17 grader och helt underbart väder. Även om det inte var mycket snö så var det ändå tillräckligt.

This is the end of the administratively most stressful week of the year. Not much that I can do with interior now so I will share some winter pics instead. It is January now and there is no snow and hardly any minus degrees. What is this? I want a real winter. Just like in the pics below... When these photos were taken it was -17 degrees outside. Even though it wasn't much snow it was so beautiful weather and lots of frost so it made it a really good winterday anyway...














onsdag 2 januari 2013

2013 - new year, new possibilities

Bloggtorka har det verkligen varit på denna bloggen det senaste 1,5 åren. Anledningen till detta har varit olika jobb som kommit i vägen. Jag slutade på möbelvaruhuset för att börja på ett ITföretag med sälj. Dessvärre var kontorsarbete inget för mig. Jag var tvungen att komma ut och träffa människor igen och gav mig ut för att söka ett nytt jobb. Detta ledde vidare till att jag startade min egen butik, en franchisebutik i kedjan Village, som jag trivs enormt bra med. Det är mycket jobb men att jobba 70-80h/v och ha roligt känns faktiskt inte mer än att jobba de vanliga 40h/v. Man vänjer sig fort fast när det är mycket som det är just nu så känns det lite. Jag klagar absolut inte dock för jag, som sagt, älskar detta!
Bloggen kommer dock fortfarande gå i mina egna tankar, idéer och inspiration och inte vara fokuserad på min egen butik. Fast ni som följt mig vet att jag redan innan köpte mycket på Village.
Detta året ser jag framemot de nya möjligheterna att kunna ta tiden att ta upp mitt egna inredningsintresse igen och även uttrycka det genom bloggen. Mycket har hänt här hemma under 2012 och det ska bli roligt att få visa er!

Nyårsafton var vi med underbara vänner och hade riktigt roligt. Vi alla tog med en rätt och fyllde ett supergott buffébord. Dukningen hade Karro gjort och den var läcker! Att ta in kvistar, måla de vita och pynta med vitt,blått, silver och julgransbelysning. Enkelt och vackert! På bordet var det dekorerat med stjärnor och genomskinliga värmeljus gjorde att det spreds ett vackert sken i jämförelse med vanliga aluminium värmeljus. Bilder följer nedan.

Nu åter till arbetet och en inte lika rolig inventering, men dock ett måste.

Ses snart igen!

It has been a bit empty with new updates on this blog for the last 1,5 years. Reason to that is different works which has come in the way. I quit the work at the interiordesign warehouse and started an officework at a ITcompany. Officework was nothing for me and I just had to get out and meet people again. So all this led to that I opened my own interiordesign shop, which is franchise, called Village. This is what I purely love to do. Lots of work but 80hrs/w feels like normal 40hrs/w when you have so much fun.
The blog will still contain my own thoughts, ideas and inspiration and not focusing on my shop. But you who has followed me before knows that I used to shop at Village before already.

New Years Eve was spent with lovely friends and we had a wonderful night! All of us brought a dish and filled up a really good buffétable. The table setting was made of Karolina and went in white, silver and blue. Very wintercrisp! She had taken in treetvigs, painted them white and decorated them with some christmasdecorations. Simple and beautiful. The table was also decrated with stars and seethrough tealigths, which made a beautiful light comparing to usual metal tealights. Pics below.

Now back to work and not a very fun inventory, but a must.

See you soon again!



The buffetable - delicious!

The tabelsetting

Seethorough tealights - so much more beautiful!


Happy New Year from me!

tisdag 22 mars 2011

First icecream of the year

Idag har jag o sambon varit nere i stan och myst. Det var hela 15 grader varmt ute idag och solen lös och molnen väntade med att komma tills eftermiddagen, då fortsatte ändå värmen vara kvar. 10 grader tills solen bestämde sig för att gå o lägga sig.
Årets första kulglass intogs idag på en bänk i solen med massor av vintergäck bakom oss. I trädet satt ett par turturduvor och kuttrade. Vilken underbar dag.
Mindre underbart var det att gå i inredningsbutiker med sambon som nu tycker det är superkul att titta på inredning. Men så fort det är något i en äldre stil så säger han: "Vårt hem är inget hembygdsmuseum!" Vad det än var som inte var i äldre stil så var det krimskrams enligt honom. Bäst att gå i inredningsbutiker själv nästa gång tror jag... Möbler o dylikt har vi dock samma smak i så där är det lätt att handla tillsammans. Tur det i alla fall...

Today me and my love went to town. 15 degrees warm, blue sky and sunshine. The first icecream was nice in the sun!
We went to some interiorshops and my darling was apperantly not in the mood for shopping. He likes interiordesign otherwise but everything which had an older look he gave the comment to me "We don't live in a bloody museum of history!" All other things he said it was trampery. I think I will go by myself next time... Luckily we have the same taste in furnitures etc.



Tisdagsbilden v12

Tisdagsbilden i v 12 handlar om Konst/konstverk. Det temat är egentligen vida stort med tanke på att det är så mycket som är konst. Målningar, fotografier, betong, textil, blommor, mat och massa mer. Den största konsten är dock naturen för mig. Så i min bild bjuder jag på en lilja som för mig är så oerhört vackert, och ett foto som jag tagit i Mandelmanns trädgård på Österlen.

The picture for the inspirationfactory today is about art. That theme for me is very wide. Paintings, photographic, concrete, fabrics, flowers, food and lots more. I will give you three pictures today. Nature is though the biggest art of them all. So in my tuesdaypictures I give you a lily, which is for me an amazingly beautiful flower, and a photo which I took in the gardens of Mandelmanns at Österlen in south Sweden.





tisdag 15 mars 2011

Vårrapport v11


Vårrapporten vecka 11. Luften är varm... Den är över 5 plusgrader och det är alldeles underbart! Även när det är grått o mulet ute... Uteserveringarna har kommit nu också. Me like!

Spring report week 11. The air is warm... We have 5+ and it is even if it's cloudy and grey outside. I love it! The best is that the outdoor servings on the restaurants has started. Me like :)



torsdag 3 mars 2011

Vårrapport/spring report v 9

Här kommer till slut min vårrapport som skulle varit uppe i måndags. Det är Humlebacken som ordnar varje år en rapportsamling från lite olika bloggare över sverige (vissa från utlandet med). Så gå in på hennes sida om ni vill se hur det ser ut i resten av sverige denna vecka.
Här nere i Lund så hade våren kommit för 2 veckor sedan då det blev plusgrader. Vintergäck och snödroppar blommade men sen kom en köldchock på upp till -10 och nu måste allt börja om från början igen.

The spring report for w9 comes here at last. Humlebacken has a collection of reports from different parts of Sweden and some other countries where we follow the spring signs.
At my place in southern Sweden we had some plusdegrees a couple of weeks ago where the winter aconites and the snowdrops were blooming but then we got a coldchock up to -10 and now everything has to start over.

Snödroppar/Snowdrops


Krokusar på väg/ Crocus on their way




måndag 28 februari 2011

Slutet på vintern/ the end of winter...


Idag är sista dagen på vintermånaderna som varit och imorgon börjar första dagen på den första vårmånaden. Jag hoppas att vintern ger sig meddetsamma. Nu behöver jag känna solens värmande strålar och se lite färg i naturen.
På de senaste dagarna har jag kännt mig inte riktigt helt hundra och idag fick jag gå hem en timme tidigare. Nu är jag ledig i 3 dagar och ska insamla energi så att tanken är full... Söndagsbilden från mig fick stå över idag och den första vårrapporten kommer först imorgon. Nu är det dags för te och sen blir det att sova i min stora underbara säng...

Today is the last day of the wintermonths. Tomorrow is the first day of the springmonths. I want the winter to go away immediatly so I can feel the warmth of the sun and get some colour in the nature.
The last days has been busy and my energy level is low. Today I went home an h
our earlier and I will use the next 3 days which I have off to collect all the energy again. Now tea and then beauty sleep in my big bed...

Can't wait to dip my feet in the sea again!!

söndag 20 februari 2011

Finfin helg!

Nu har det inte blivit något inlägg på länge. En liten bit på laddaren lekte kurragömma med mig så jag kunde inte ladda datorn men nu så var det slut med den leken och jag är igång här igen. Imorgon får ni bilder på hur fint golvet blev efter slipningen.

Denna helg har varit efterlängtad eftersom jag efter denna ska jobba fyra helger i sträck. Nåja, det blir nog bra ändå :) Är ju ledig mitt i veckan istället. Det har varit helt underbart väder under helgen i Skåne och det har utnyttjats. Var ute med en vän igår som är fågelskådare. Vi fick se en hel del men målet örn uppnåddes med duga. Dock inte tillräckligt nära för en bra bild. Fick se en hel del andra fåglar med som inte var så vanliga men massa underbar natur. Fyledalen i Skåne är helt fantastisk! Var även vid Krankesjön och Vombsjön.

Tipsa gärna mer om var man kan hitta snygga tvbänkar. Det är så svårt att hitta! Fått in lite tips som kommer att kollas närmare på men ju fler desto bättre.

I havn't been able to reload the batteries of my computer but now I am om it again. Tomorrow you'll see photos of how our floor became :)
This weekend have had the most beautiful weather and yesterday I went out in the nature with a friend to check out some wild eagles. We found that and much more. Unfortunatly no good pics but a nice experience. We were in the valley called Fyledalen and by the lakes Krankesjön and Vombsjön here in the southest part of Sweden.
Please let me know if you have any more suggestions of nice tv benches (brands etc.). It's hard to find!
Rådjur/Roedeers
Krankesjön
Skridskoåkare på sjön/Iceskater on the lake

måndag 14 februari 2011

Sökning!!!!


Är det någon utav er mina kära bloggare och vänner som vet en snygg smart tv-bänk? Inte en massa skåp och lådor utan smal och snygg bara? Gärna vägghängd men inte ett måste.
Det är ju supersvårt att hitta en!!! Nåväl.... vinterbild så länge... Fasiken vad kallt det är!

I am trying to find a tv-bench, which I want to be thin and nice. Not much of shelves and so on. It is really hard to find someone which looks good! A winter pic for so long, bloody cold weather outside...


söndag 13 februari 2011

Söndagsbilden 13 februari


Söndagsbilden för Inspirationsfabriken valde jag en bild som jag tog förra året. Den tar mig våren som är på ingång... Den symboliserar för mig detta året som innebär nyrenoverad lägenhet topp till tå och ett år där jag firar tio år med min underbara kärlek... Kan inte bli bättre!

The sundaypicture for the inspirationfactory i chose a picture that i took last year. It takes me to the spring which is arriving soon. It also symbolises this year for me which is a new renovated flat from top to toe and a year where i celebrate 10 years with my love... Can't get any better!

fredag 11 februari 2011

Vad hände?

Picture from this winter...


Vad hände nu? Snö?! Ah nä! Det går jag inte med på!!!

Hey what's this? Snow?! I do not want that thank you!

torsdag 14 oktober 2010

Tips på mys i hösten!

Igår blev det inte mycket till bak tyvärr. Sandra min fina vän ville att vi skulle ha vindate och det kunde jag ju inte tacka nej till. Snabb check med sambon om det var ok att han tog hand om middagen och sen stack jag ner till stan på eftermiddagen. Vi tog o köpte en flaska rött, ost o kex och gick till botaniska trädgården i Lund och satte oss i höst solen med filtar och grejer och hade en supermysig eftermiddag! Rekommenderar alla att göra det med sina fina vänner. Kändes som bästa avslappningen att sitta där. (ja lite lullig blev man med men vad gjorde det? :P) Så här får ni lite fler höstbilder från igår men sen kommer det komma bak o inredning igen. I promise :)

Yesterday it didn't go as I planned with the baking. Sandra my dear friend wanted us to have a winedate and who can say no to that? After a quick check with my boyfriend that it was ok for him to do the dinner that night I went down to town. We bought a bottle of red, crackers and cheese and went to the botancial garden here in Lund. We sat down with lots of blankets and had a great afternoon in the autumn sun! I really recommend you to do this with your friends! Was the best relaxing to sit there (and get a little bit tipsy too... :P). So here is some more autumn pics from yesterday but after that I promise to get back with the baking and interior design again. I promise :)









tisdag 12 oktober 2010

sunset in the fall...


More than 1000 words. The evening was stunning today..

måndag 11 oktober 2010

Cold mornings...

Hösten har kommit med besked till Skåne och nu även kylan. Frosten lurar strax runt hörnet märker man och morgnarnas luft är kall och hög. Helt underbart i mitt tycke. Fick lite fina bilder när jag gick till bussen igår morse kl 07...

The fall has arrived to south Sweden and now the cold aswell. You notice that the frost can come any day and the air in the mornings are high and cold. Absolutly lovely do I think... When I walked to the bus yesterday morning at 7am I got som nice pictures...